PRÁVĚ PŘIPRAVUJEME K VYDÁNÍ

KOMIX

Ž DIVÁ ABECEDA

Buďte součástní vzniku...

Komixu o malé holčičce, která zápasí se svým
(ne)uměním číst.

Příběh je inspirováný skutečnými událostmi a zkušenostmi okořeněnými dyslexií, která jak se ukáže, nemusí být překážkou, nalezneme-li pro ni to pravé porozumnění.

Krásný přenositelný příběh, kde se vypravěčem příběhu může stát každý!

Jelikož je kniha koncipována záměrně tak, aby v ní luštit text nikdo nemusel a přitom si její děj, skrze kresbu, dokázal "přečíst" každý!

Podpořit vznik komixu můžete skrze pravidelné patronství, kliknutím na tlačítko níže, (a)nebo v brzké kampani na Hithitu.

Nadčasové leporelo, přinese nejmenším čtenářům (od 4-9 let) originální a emocionálně hluboký příběh o překonávání překážek, při prvním setkávání se s učením a uměním číst.

KDE SE BERE KOMIX DIVÁ ABECEDA?

Ke komixu Divá abeceda vedla cesta, skrze poznávání dyslexie mé vlastní.

Na základní škole, jsem už v první třídě velmi zaostávala, propadala a začínala i přes svou mírnou povahu nosit domů dokonce kázeňské poznámky. Zdálo se, že budu muset přestoupit do zvláštní školy. Jelikož se to však zdálo mé mamince zvláštní, zkusila hledat jiná vysvětlení a řešení mé "nekázně".

S již velmi narušeným sebevědomím i zdravím, jsem se tak dostala do pedagogicko-psychologické poradny, kde bylo zjištěno, že komunikačně ani inteligenčně, projevuji spíše nadprůměrně, než podprůměrně, a byla jsem tedy raději odkázána na další vyšetření v rámci možných tzv. specifických poruch učení. 

Potvrdila se u mě dyslexie, dysortografie a dysgrafie. Vyhledali jsme tedy specializovanou dyslektickou třídu s menším počtem žáků.

Začala mít lepší prospěch, přátele a nabývat znovu nazpět pochroumanou sebedůvěru.

Komix Divá abeceda si přeje být parťákem všech dětí, kteří mají nesnáze s učením, čtením, či pozorností.

Co o komixu říkají, ti co do něj zatím mohli nahlédnout?

Slovy jedné z letošních účastnic Dne Dyslexie, která měla maketu knihy v rukou:
"Úplně mi z toho jde husí kůže po rukou. Je to dobré a bude to velmi dobré.
Moc se na to těším. Je to tam! Ono to tam je."

Komix Divá abeceda, přeneseně vypráví právě můj příběh, který je však podle bohaté zpětné vazby ostatních velice přenositelný.

Právě na Dni Dyslexie jsme si už druhým rokem, na maketě knihy ověřili, že v lidech, kteří mají s problémy s učením, či dyslexií, své vlastní zkušenosti, evokuje velmi podobné emoce a při jeho čtení, mi pak často vyprávěli svůj velmi podobný příběh, ve kterém se museli vyrovnávat se stejnými emocemi, nesnázemi, nepochopením (a v těch lepších případech s podobně šťastným koncem.)

KDO JE HLAVNÍ HRDINKOU KOMIXU?

Hlavní hrdinkou Divé abecedy, je tedy malé děvčátko, které si zažívá své první okamžiky v lavici, se čtením a psaním...

Komix se beze slov, pomocí jednoduchých linií obrázků, snaží co nejlépe postihnout vnímání a emoce, které se v dítěti při čtení mohou odehrávat (a to možná i nehledně na to, zda dítě dyslexii má či nikoli).

Zatímco se ve třídě dívčiným spolužákům daří, ona zaostává. Zažívá velkou trému, posměch, ponížení a úzkost.

Do textu své knížky na lavici se doslova propadá, nedokáže písmena uchopit, natož je správně pojmenovat, přečíst - rozluštit.

Napětí ve třídě zatím graduje, a v prostředí, které nerozumí tomu, co se v dívce odehrává ji kniha doslova vtahuje.

Pohrávala si s ní, přerůstá ji přes hlavu, až je knihou, písmeny a tím vším okolo vydána napospas a začne se "v tom topit".

Dívka  zůstává ještě osamocenější a situace se zdá ještě bezvýchodnější.

Než je dívce konečně nabídnuta “přijímací, laskavá, pomocná ruka", která ji pomůže najít cestu do klidu, bezpečí a do prostoru ze kterého je už jen třeba, nalézt pro sebe ty správné "dveře".

Skrze ty, pak pro sebe může objevit to pravé prostředí, kde se setká s porozuměním a získává volnost k tomu, být opět svá, právě taková, jaká je, i se svým specifickým vnímáním, kterým, jak právě poznává, neoplývá jen ona sama. 

V závěru, je dívka konečně v prostředí, které jí chápe, rozumí, vnímá a uznává, takovou jaká je.

V prostoru vzájemného porozumění, poznává, co se jí při učení, a čtení děje a může začít poznávat a objevovat třeba i dary, které to sebou přináší.

Příběh končí, ale, cesta poznávání specifik svého vnímání dívce a snad i čtenářům a čtenářkám tak pomalu začíná.

Jelikož se Divá abeceda snaží navracet zvídavost, veselost, důvěru v ostatní, hledání svých cest a posilování vlasntího sebevědomí.

Jeee, to je nádhera!
Fakt krásné, skvěle nakreslené, jasný děj i bez textu,
moc se mi to líbí a úplně jsem z toho cítila to dětské zoufalství.
Kristýna Pavelková

HAPPY END

Komix Divá abeceda se snaží povznášet všechny, kterým se dostane do rukou, k tomu, aby se nevzdávali a hledali ve svých nesnázích východisko a řešení.

Může dávat ubezpečení o tom, že podat někomu pomocnou ruku, může změnit celý jeho svět k lepšímu.

Může dodávat vědomí toho, že je někdy dobré odvážit se a nechat si při svých nesnázích pomoci.

Je pozitivním příkladem o tom, že ať už se může zdát naše situace bezvýchodnější, a my se můžeme trápit (se začátky svého čtení či čehokoliv jiného) kdesi na úplném dně...

Změna úhlu pohledu, nám může dát uplně jinou, novou a šťastnější perspektivu vnímání našich problémů a dokonce třeba i transformovat vnímání naších nesnází v dary a silné stránky.

PROČ FORMA DĚTSKÉHO LEPORELA?

Komix je také velmi zajímavý svým netypickým zpracováním, jelikož se jeho vydání plánuje ve formátu leporela, kdy na každé jednotlivé stránce, bude jeden jediný obrázek, případně bude jeden široko úhlý obrázek přes celou “dvoustranu” leporela.

Forma obrázkového komixu, ve formátu leporela, ve kterém se navíc neobjevuje žádný, doprovodný, příběhový text, je zvolena záměrně, aby dětem evokovala první, "bezproblémové", knihy.

Tedy knihy bez textu, se kterými se mohli děti tipycky setkávat ve svém životě zcela poprvé, při získávání svých prvních miminkovských a batolecích "čtenářských zkušeností”.

Knihy se kterými mohly být tradičně, nejdříve v kontaktu... 

Při volbě leporela, jsme tedy měli na mysli předobraz klasických, tvrzených, lepenkových a jednoduchých leporel s jednotlivými obrázky.

Divá abeceda, přitom chce být v podobném rozměru, avšak už ne na kartonu, ale pouze na tvrdšán papíru, tak aby se zároveň stala pomyslně přechodem ke klasickým papírovým knihám.

Vize komixu Divá abeceda dětem a blízkým

Cílem komixového leporela Divá abeceda je, aby si děti opět navodili onu svobodu a jednoduchost a mohly si příběh na základě velmi evokujících ilustrací představit a třeba jej i odvyprávět zcela samy.

Divá abeceda se svými obrázky,  černou čistou linkou a jednoduchostí stylu, snaží ponechávat co nejvíce prostoru pro čtenářskou, dětskou, fantazii. 

Přeje si tak v dětech podporovat vědomí toho, že jsou už nyní schopny si knihy přečíst samy!

A mohou je samy a třeba hned svým rodičům a dalším odvyprávět.

Svou obrázkovou narativností se snaží děti ujistit, že i čtení a psaní složitějších obrázků, jimiž písmena v podstatě jsou, třeba brzy také zvládnout.

Dát jim povzbuzení, že i čtení je cesta, na které je třeba zdolávat nějaké překážky a hlavně být trpělivý a věřit procesu, díky kterému nabydou potřebné zkušenosti k vlastnímu porozumění čtení a psaní.

Buďte součástní vzniku...